دیدار سرکنسول جمهوری پاکستان با شهردار مشهدمقدس (۲۷ تیر ۱۴۰۳) | لزوم انتقال تجربیات مشهد در حوزه خدمات شهری، فنی و مهندسی به شهر‌های پاکستان شهروند خبرنگار | گلایه شهروندان از مشکلات بوستان تندیس مشهد + پاسخ ترافیک سنگین در پل جهاد، سه‌راه خیام و تقاطع خیام در مشهد (۲۷ تیر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۵۱۳ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۷ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۷ تیر ۱۴۰۳) بوستان برکت؛ بستری برای کشاورزی شهروندان مشهدی هوای کلانشهر مشهد امروز «سالم» است (۲۷ تیر ۱۴۰۳) افزایش ساعت کار مترو مشهد در شام غریبان (۲۶ تیر ۱۴۰۳) ترافیک نیمه‌سنگین در ورودی‌های مشهد (۲۶ تیر ۱۴۰۳) ویدئو | باز این چه شورش است که در خلق عالم است شهردار مشهد مقدس: عملیات اجرایی فاز اول سامان‌دهی و تجهیز بوستان «جهان‌شهر» آغاز می‌شود فراهم‌شدن امکان مشاهده آنلاین ظرفیت پارکینگ‌های مشهد در روز عاشورا (۲۶ تیر ۱۴۰۳) آماده‌باش نیرو‌های فضای سبز محدوده حرم رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی حریق کارگاه چوب در جاده کلات (۲۵ تیر ۱۴۰۳) ۲۶۰ هیئت مذهبی در مشهد مجوز فعالیت دارند عزاداری ظهر تاسوعا در آرامستان بهشت رضا(ع) مشهد + تصاویر فرماندار مشهد خبر داد: تامین زیرساخت‌های خدماتی و امنیتی برای زائران حسینی ۸۰۰ ایستگاه صلواتی به‌مناسبت ماه محرم در مشهد برپا شده است پیش‌بینی تردد ۵۰۰ هزار زائر خارجی مقیم و غیر مقیم از مرزهای کشور | صدور گذرنامه اربعین تنها با ۶۵ هزار تومان انتصاب سرپرست شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد مقدس (۲۴ تیر ۱۴۰۳) دیدار هیئت عالی شهرداری مشهد با رئیس مجلس استان نجف تعطیلی بازار‌های سیار و ایست‌کار‌ها در روز تاسوعا و عاشورای حسینی ۱۴۰۳ در مشهد سامان‌دهی غرفه‌های شهرداری مشهد در بوستان‌های سطح شهر
سرخط خبرها

بوستان برکت؛ بستری برای کشاورزی شهروندان مشهدی

  • کد خبر: ۲۳۹۴۳۵
  • ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹
بوستان برکت؛ بستری برای کشاورزی شهروندان مشهدی
با فراهم‌سازی زمینه توسط شهرداری در اولین بوستان کشاورزی ایران صورت گرفته است.

به پزارش شهرآرانیوز، اختصاص زمین به مردم در یک بوستان شهری برای کشاورزی و کشت‌و‌کار، ویژگی‌ای است که بوستان برکت را از دیگرپارک‌های شهری در مشهد و حتی ایران متمایز کرده است. این پارک اولین بوستان با کاربری کشاورزی شهری در ایران است که در دل آن دویست مزرعه کشاورزی بیست‌وپنج‌متری ساخته شده است و خودِ مردم از صفر تا صد کار کشاورزی و کاشت و برداشت محصول ارگانیک را در فصل‌های مختلف در مزارع آن تجربه می‌کنند. بوستانی که ساخت آن به‌عنوان یکی از سه ضلع سامان‌دهی چهل‌بازه، حدود چهار سال طول کشید و دی‌ماه سال گذشته به بهره‌برداری رسید و حالا هفت‌ماهی می‌شود که مردم با ثبت‌نام در باشگاه کشاورزی آن، مشغول کشت‌و‌کار در بوستان برکت هستند.

کاشت و داشت و برداشت توسط مردم

در سال‌های پایانی دهه ۹۰ شهرداری کار سامان‌دهی زمین‌های بزرگ و رها‌شده در حریم کال چهل‌بازه را آغاز کرد و سهم شهر از این اراضی سه پارک بزرگ مادر و کودک، رودپارک و بوستان برکت شد. آبان‌ماه ۱۴۰۰ دو بوستان اولی افتتاح شدند و کلنگ ضلع آخر سه‌گانه زمین‌های چهل‌بازه سال ۱۳۹۹ به زمین خورد. این بوستان جدید شهر با وسعت ۲۳‌هکتار یک ویژگی خاص داشت و آن هم پیش‌بینی دویست قطعه زمین‌کشاورزی حدود بیست‌وپنج‌متری با عنوان کشاورزی شهری، برای کشت‌و‌کار و پرورش سبزی و صیفی‌جات و... بود که صفر تا صد کار آن توسط خودِ مردم انجام می‌شد. 

فرایند ساخت‌و‌ساز این بوستان از همان سال ۱۳۹۹ آغاز شد و مسئولان وقت شهرداری اعلام کردند که این پروژه، یک‌ساله به بهره‌برداری می‌رسد و خرداد‌ماه ۱۴۰۰ بوستان برکت که آن زمان «کشت‌پارک» نام داشت، به‌صورت کامل به بهره‌برداری می‌رسد و در اختیار مردم قرار می‌گیرد. خردادماه ۱۴۰۰ گذشت، اما خبری از بهره‌برداری این بوستان نشد و تقریبا یک سال پس از آغازبه‌کار ساخت کشت‌پارک و در شهریورماه ۱۴۰۰، خبر پیشرفت فیزیکی ۶۰‌درصدی این بوستان منتشر شد و زمان جدیدی برای افتتاح آن بیرون نیامد. 

آبان‌ماه ۱۴۰۱ و درحالی‌که بخش کشاورزی شهری بوستان برکت با پنجاه قطعه کار خودش را شروع کرده بود و درحال ثبت‌نام از مردم برای چهارمین دوره کشاورزی بود، مهدی عرفانیان، شهردار منطقه ۱۱، اعلام کرد که پیشرفت فیزیکی ساخت‌و‌ساز این بوستان به ۷۰‌درصد رسیده است و به احتمال زیاد تا پایان سال به‌صورت رسمی به بهره‌برداری می‌رسد. بوستان برکت به‌دلیل برخی مشکلات و بازطراحی‌های ضروری در پایان سال ۱۴۰۱ افتتاح نشد و در‌این‌میان فقط سه هکتار بخش کشاورزی شهری آن به بهره‌برداری رسید و در اختیار مردم قرار گرفت. 

تنها‌خبری هم که در آن روز‌ها از ساخت‌و‌ساز این بوستان بیرون آمد، پیشرفت ۹۰‌درصدی آن بود، اما پرونده اولین بوستان کشاورزی شهری ایران که شورای اسلامی شهر مشهد در مهرماه ۱۴۰۲ نام برکت را برای آن انتخاب کرده بود و سه‌و‌نیم‌هکتار و همان بخش کشاروزی شهری‌اش در سال ۱۴۰۱ افتتاح شده بود، دی‌ماه سال گذشته با حضور وزیر کشور به‌صورت رسمی و تمام‌و‌کمال به بهره‌برداری رسید.

اولین پارک کشاورزی ایران

در‌همین‌رابطه شهردار مشهد با بیان اینکه بوستان برکت اولین پارک کشاورزی شهری ایران است و هنوز نمونه داخلی ندارد، گفت: فاز اول آن که بخش کشاورزی شهری بود، در بهار سال ۱۴۰۱ افتتاح شد. در این فاز دویست مزرعه با همکاری و راهبری دانشگاه فردوسی مشهد به شهروندانی که متقاضی بودند، واگذار شد و از اردیبهشت‌ماه همان سال هم کار کشت محصولات بهاره از سوی مردم آغاز شد. این کار در مشهد هم باعث کمک به اقتصاد خانواده می‌شود و هم باعث تنوع محیط زیستی شهر خواهد شد و از‌طرف‌دیگر تعاملات اجتماعی مردم را افزایش می‌دهد.

محمدرضا قلندرشریف در ادامه و با اشاره به دیگر‌ویژگی‌های بوستان برکت افزود: برای این پارک که ساخت آن حدود چهار سال طول کشید، ۱۹۳۰‌میلیارد ریال هزینه شده است؛ سه پارکینگ با ظرفیت ۵۲۰ خودرو در این بوستان جانمایی و در بحث ورزشی هم زمین‌های ورزشی روباز برای فوتبال و بدمینتون و والیبال و حتی والیبال‌ساحلی ساخته شده است و در‌مجموع ۴۴۰۰ مترمربع فضای ورزشی در این بوستان داریم. 

وی ادامه داد: از ۲۳ هکتار مساحت بوستان برکت، ۱۰ هکتار آن فضای سبز است که در این فضای سبز هم از گونه‌های بومی و کم‌نهاده استفاده شده است و به‌دلیل مسائل مربوط به کم‌آبی، سطح چمن‌کاری از پنج به سه هکتار کاهش پیدا کرده است و یکی از خاص‌ترین و بزرگ‌ترین آب‌نما‌های شهر به وسعت ۴۳۰۰ مترمربع در این بوستان جانمایی و اجرا شده است و همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های آن، ایجاد فضا‌های دورهمی خانوادگی با طراحی‌های خاص و منحصربه‌فرد است.

بوستان برکت؛ بستری برای کشاورزی شهروندان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->